Formy kontaktu Zgłaszanie awarii Sprzedaż mieszkania Członkostwo Dodatek mieszkaniowy

 

Sprzedaż własnościowego prawa do lokalu odbywa się wyłącznie w drodze notarialnej umowy cywilno-prawnej. Kopię umowy do Spółdzielni przysyła notariusz. Jeśli mieszkanie jest zbywane grupie nabywców, a chcą oni, aby ich interesy były reprezentowane przez Zarząd SM Rolna, chcą uczestniczyć w Walnych Zgromadzeniach i współdecydować o dalszej przyszłości SM Rolna powinni wybrać pomiędzy siebie pełnomocnika, który zostanie członkiem Spółdzielni. Jeśli nabywcami są małżonkowie – oboje zostają członkami Spółdzielni. Wszystkie prawa i obowiązki związane z członkostwem są opisane w zakładce Statut Spółdzielni.

W przypadku sprzedaży mieszkania najpierw należy wybrać notariusza, który poinformuje zainteresowane strony o dalszych formalnościach. Ze strony SM Rolna oczekujemy:

- informacji w umowie o rozliczeniach mediów (powinni to ustalić między sobą kupujący i sprzedający)

- informacji o decyzji przyjęcia członkostwa przez nabywcę, współmałżonków lub przedstawiciela nabywców

 

PRZEKSZTAŁCENIE MIESZKANIA W ODRĘBNĄ WŁASNOŚĆ

Aby rozpocząć procedurę przekształcenia lokalu spółdzielczego w odrębną własność należy złożyć wniosek znajdujący się :

rolna/grafika/upload/Wniosek o przekształcenie lokalu.pdf

Wniosek w wersji papierowej można pobrać w biurze SM L-W "Rolna". Następnie SM L-W "Rolna" sprawdza wszystkie formalno-prawne uprawnienia wnioskodawcy i po otrzymaniu wpłaty 500,00 tytułem zwrotu przygotowania dokumentacji przekształceniowej rozpoczyna kompletację dokumentów. Część z nich musi być zamówiona dla wnioskodawcy w GEOPOZ Poznań , co może potrwać 2-3 tygodni. Pozostałe  dokumenty zostały wykonane wcześniej i wymagają tylko kompletacji. W sumie jest kilkanaście dokumentów. 

Uwaga: wnioskodawca (lub wnioskodawcy) musza mieć uregulowany tytuł prawny do lokalu czyli w zależności od konkretnego lokalu: przydział spółdzielczy, umowę najmu lub akt notarialny dokumentujący pawo do lokalu. Tę sytuację weryfikuje najpierw Spółdzielnia, a następnie notariusz. W niektórych przypadkach (np. dziedziczenia lub darowizny) może być niezbędne poświadczenie z właściwego urzędu skarbowego. O tym dodatkowo wymaganym dokumencie informuje wnioskodawców notariusz. 

Po skompletowaniu dokumentów Spółdzielnia ustala z notariuszem i Wnioskodawcą datę podpisania aktu notarialnego przeniesienia własności lokalu (czyli ustanowienia własności odrębnej ) i po jego odczytaniu w kancelarii następuje podpisanie przez przedstawiciela Spółdzielni i wszystkich zainteresowanych wnioskodawców lub ich notarialnie upoważnionych pełnomocników. Wnioskodawcy muszą posiadać ze sobą do okazania u notariusza ważny dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport). Koszty sporządzenia tego aktu zależne są od szczegółowych czynności prawnych związanych z lokalem. W roku 2022 (kwiecień -maj) wynosiły one w zależności od lokalu 1500-2000 zł. Ustawowe wynagrodzenie notariusza zależy także od aktualnej wysokości minimalnego wynagrodzenia w Polsce.  Forma płatności uzgodniona jest z notariuszem. Koszty te obejmują także wniosek wieczystosądowy i podatki od czynności prawnych. 

Po sporządzeniu  aktu notarialnego - jeden wypis pozostaje w SM l-W "Rolna", pozostałe notariusz kieruje do GEOPOZ i do Sądu wieczystoksięgowego a także przekazuje wnioskodawcą w ilości przez nich rządanych (każdy wypis ma swoją cenę jednostkową) . Notariusz ma obowiązek przekazać dokumenty do sądu wieczystoksięgowego, elektronicznie w ciągu 24 godzin od zawarcia umowy. Uwaga Wnioskodawca może poprosić notariusza o przesłanie projektu aktu  na wskazany adres e-mailowy, do wcześniejszego zapoznania się z nim  w domu. 

Wnioskodawca z chwilą podpisania aktu staje się właścicielem odrębnej nieruchomości i w ciągu 14 dni od zawarcia aktu ma prawny obowiązek zgłoszenia się do Wydziału Finansowego Urzędu Miasta Poznania" w celu zarejestrowania obowiązku podatkowego od tej nieruchomości. Odtąd raz w roku będzie regulował ten podatek zgodnie z obowiązującą procedurą podatkową.

Po dokonaniu wpisu do nowej lub zmodyfikowanej księgi wieczystej lokalu, a także odłączenia lokalu z księgi wieczystej SM L-W "Rolna", Wnioskodawca na adres wskazany w akcie notarialnym otrzymuje powiadomienie z sądu wieczystoksięgowego w terminie zależnym od sądu (w praktyce w roku 2022 trwa to 2-3 miesięcy) i proces przekształcenia zostaje zakończony.

 

PODSTAWOWE INFORMACJE O BUDYNKACH NA POTRZEBY PRZYGOTOWANIA ŚWIADECTW CHARAKTERYSTYKI ENERGETYCZNEJ MIESZKAŃ

Poniżej mogą Państwo pobrać podstawowe informacje o poszczególnych budynkach, które mogą okazać się niezbędne do przygotowania świadectw charakterystyki energetycznej lokali mieszkalnych. Dokument ten jest niezbędny dla mieszkań, które będą sprzedawane lub wynajmowane po 28.04.2023 roku.

Przypominamy, że obowiązek posiadania takiego dokumentu spoczywa na sprzedającym lub wynajmującym lokal mieszkalny.

UWAGA: ŚCIANY WSZYSTKICH BUDYNKÓW SĄ OCIEPLONE STYROPIANEM OGRUBOŚCI 10 cm. DACHY SĄ OCIEPLONE STYROPAPĄ O GRUBOŚCI 10 CM.  

 

Rolna 16-28: rolna/grafika/upload/Informacje_o_budynku_R16-28.pdf

Rolna 30-40: rolna/grafika/upload/Informacje_o_budynku_R30-40.pdf

Rolna 44-46A: rolna/grafika/upload/Informacje_o_budynku_R44-46A.pdf

 UWAGA: SZKIC TECHNICZNY LOKALU MOŻE OTRZYMAĆ W ADMINISTRACJI - NA SWÓJ WNIOSEK JEDYNIE WŁAŚCICIEL LOKALU LUB JEGO PEŁNOMOCNIK. Wnisoek można zgłoscic osobiście lub pocztą elektroniczną, z adresu przekazanego SM L-W "ROLNA" do kontaktu z właścicielem.

Projekt i realizacja: Czarny Tulipan