


![]() |
Regulamin remontów | ![]() |
![]() |
Regulamin porządku domowego | ![]() |
![]() |
Statut Spółdzielni | ![]() |
![]() |
Dobre linki prawne | ![]() |
ZASADY PRZETWARZANIA DANYCH W SPÓLDZIELNI MIESZKANIOWEJ LOKATORSKO WŁASNOŚCIOWEJ „ROLNA „W POZNANIU PO WEJŚCIU W ŻYCIE TZW. DYREKTYWY RODO
W związku z rozpoczęciem stosowania z dniem 25 maja 2018 roku rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych i uchylenia dyrektywy 95/46/WE, (dalej zwanym „RODO”), Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko Własnościowej ROLNA w Poznaniu wprowadza z dniem 25 maja 2018 roku następujące zasady ochrony danych osobowych – osób fizycznych zamieszkujących zasoby Spółdzielni, a także pracowników SM L-W „Rolna” w Poznaniu. Przyjęte zasady modyfikują i uzupełniają obowiązującą w SM L-W „Rolna” w Poznaniu wdrożoną w zasobach Spółdzielni w dniu 24 kwietnia 2015 roku, które w części nie zmienionej obowiązują nadal wszystkich uprawnionych do kontaktów z danymi osobowymi. Przyjęta regulacja obowiązuje również członków Zarządu i członków Rady Nadzorczej SM L-W „Rolna”, a także stałych jej współpracowników, którzy mogą mieć dostęp do danych osobowych osób fizycznych.
Polityka prywatności
Administratorem wszystkich danych osobowych jest Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa ROLNA w Poznaniu, ul.Rolna 46. Personalnie administratorem danych osobowych jest prezes Zarządu Roman Kawecki.
W spółdzielni znajdują się dane w podstawowych zbiorach:
1) W zbiorach tradycyjnych (akta, teczki, zbiory pism – głównie dane członkowsko mieszkaniowe i dane o pracowników) Zbiory te znajdują się w siedzibie Spółdzielni.
2) Znajdujących się w Zintegrowanym Systemie Informatycznym GRANIT (dane członkowsko mieszkaniowe i finansowo – księgowe). Dane te przetwarzane są w tzw. „chmurze informatycznej”. Za ich przetwarzanie odpowiada w sensie technicznym i organizacyjnym firma DomConsult Sp. z o.o. w Poznaniu, Aleja Solidarności 46, na podstawie umowy z dnia 19 grudnia 2011 roku. Umowa zawiera zarówno klauzulę poufności jak i klauzulę odpowiedzialności za przetwarzanie danych.
3) Na stronach internetowych www.smrolna.poznan.pl i facebook ,administratorami tych danych są etatowi pracownicy SM L-W „Rolna”. Po wejściu w życie dyrektywy RODO, na stronach tych nie będą umieszczane żadne dane osobowe, po za funkcyjnymi członkami organów Spółdzielni.
4) W zbiorach nagrań plików wideo systemu informatycznego otrzymanego od firmy ELF rejestrujące nagrania z monitoringu. Pliki te są zdeponowane na serwerach firmy ELF, ulegają likwidacji po 30 dniach od daty nagrania.
5) W zbiorach firmy Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „UNIKA” s.j. w Poznaniu ul.Falista 1a, która dysponuje niezbędnymi danymi mieszkańców, do wykonania dorocznych rozliczeń kosztów zimnej i ciepłej wody oraz kosztów ogrzewania mieszkań . Spółdzielnia ma zawartą umowę nr 83 z dnia 24 września 2010 roku . Umowa zawiera klauzulę poufności danych.
6) W zbiorach Towarzystwa Ubezpieczeniowego Uniqa SA z siedzibą w Łodzi, z którą zawarta jest umowa nr 12 /18/2016 z dnia 22-02-2016. Umowa zawiera klauzulę o ochronie danych osobowych. Dotyczy to wyłącznie osób, które zawarły indywidualne polisy ubezpieczeniowe lokali z tym Towarzystwem
7) W zbiorach danych banku PKO BP S.A, który prowadzi rachunek bankowy Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej „Rolna” w Poznaniu, z rachunku tego przelewane są na indywidualne konta podane przez mieszkańców, nadwyżki rozliczeń ze Spółdzielnią Mieszkaniową „Rolna”, a także sporządzane wyciągi wpłat mieszkańców na konto SM L-W „Rolna” z tytułu opłat za użytkowanie lokali.
8) W zbiorach danych firmy ELF, serwisującej system domofonowy i monitoringowy, zwłaszcza dane o zgłoszonych usterkach domofonów związanych z lokalami. Z firmą tą SM L-W „Rolna” jest związana umową zawierającą odpowiednie klauzule o poufności i bezpieczeństwie danych osobowych powierzonych do przetwarzania
Dane osobowe
Dane osobowe są to informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. Możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie imienia i nazwiska, adresu lokalu, adresu korespondencyjnego, adresu e-mailowy, telefonu, numeru identyfikacyjnego PESEL, numeru NIP itp. W zbiorach danych SM L-W „Rolna” znajdują się także dane o współmałżonkach, współwłaścicielach lokali i współmieszkających członkach ich rodzin. Do danych tych mają dostęp członkowie Zarządu pracownicy SM L-W „Rolna” , sporadycznie w przypadkach sporów sąsiedzkich, znacznych zadłużeń lub odwołań od decyzji Zarządu, mogą mieć dostęp cząstkowy także członkowie Rady Nadzorczej.
Bezpieczeństwo danych
Uwzględniając charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze zagrożenia, Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko Własnościowa „Rolna” wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i aby móc to wykazać. Środki te są w razie potrzeby poddawane przeglądom i uaktualniane. Do środków tych można zaliczyć:
a) Szkolenia wewnętrzne przeprowadzone przez administratora danych osobowych, zakończone certyfikatem dopuszczenia do korzystania z danych osobowych
b) Indywidualne konta użytkowników systemu GRANIT identyfikujące osobę (pracownika SM L-W „Rolna”) korzystającego z przetwarzania danych osobowych
c) Standardowe mechaniczne i elektroniczne zasady dostępu do pomieszczeń i komputerów w tym indywidualne hasła dostępu do komputerów i rygory ich czasowego zmieniania.
Zasady gromadzenia i przetwarzania danych osobowych
Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa „Rolna” Poznaniu, gromadzi jedynie dane niezbędne powierzone przez mieszkańców, pracowników, notariuszy, sądy i organy ścigania, występujące do SM L-W „Rolna:” w sprawach szczegółowych. Większość z tych danych pochodzi z przydziałów lokali lub umów ich nabycia i eksploatacji oraz z praw członkowsko-mieszkaniowych. Dane pochodzą także z postępowań procesowych i nieprocesowych prowadzonych przez sądy i kancelarie notarialne, radcowskie lub adwokackie. Są to informacje o dziedziczeniu, darowiznach, zadłużeniach wobec SM L-W „Rolna” lub wzajemnych roszczeniach majątkowych osób fizycznych w związku z tymi postępowaniami. Po za wdawaniem niezbędnych zaświadczeń, sporządzaniem list na zgromadzenia członków i obsługą bieżącą dane te są zbierane bez dalszego ich przetwarzania. SM L-W „Rolna” umowami z klauzulami bezpieczeństwa powierzonych danych do specjalistycznego przetwarzania zobowiązuje również firmy współpracujące ze Spółdzielnią, do przestrzegania zasad poufności i bezpieczeństwa danych osobowych, do których te firmy, wykonując zadania na rzecz Spółdzielni mogą mieć dostęp.
Cele przetwarzania
Administrator danych przetwarza dane osobowe w następujących celach:
a) usankcjonowanie dokonanych zmian własnościowych związanych z prawami do lokali
b) bieżąca gospodarka zasobami mieszkaniowymi
c) rozliczanie kosztów indywidualnych związanych z mediami
d) ubezpieczenia lokali mieszkalnych
e) organizacja życia wewnątrzspółdzielczego w tym posiedzeń zarządu, Rady Nadzorczej, Zgromadzeń Członków, zebrania sąsiedzkie.
f) z tytułu pracy z zatrudnionymi w SM L-W „Rolna” pracownikami obecnymi i dawnymi
g) analizy zdarzeń związane z uszkodzeniami lub dewastacjami majątku SM L-W „Rolna” i majątku indywidualnego mieszkańców (monitoring podwórkowy). Tego typu dane mogą być przekazane wyłącznie uprawnionym organom ścigania w związku prowadzonymi przez nie postępowaniami.
Zakres przetwarzania danych
Zakres przetwarzanych danych osobowych to:
dla celu związanego z wykonaniem statutowych zadań SM L-W „Rolna” przetwarza następujące dane osobowe osób fizycznych:
· Imię i nazwisko, adres zamieszkania,
· PESEL, informacje o nazwiskach rodowych i miejscach urodzenia
· Numery dowodów osobistych lub innych dokumentów identyfikacyjnych
· Numery rejestracyjne i marki samochodów parkujących na terenie administrowanym i monitorowanym przez SM „Rolna”
· Dane o pokrewieństwie, powinowactwie lub współwłasności właścicieli, współwłaścicieli praw do lokali i współmieszkańców tych lokali
· Adresy e-mailowe i numery telefonów kontaktowych
· Numery rejestracyjne, marki samochodów osób parkujących na terenie administrowanym przez SM „Rolna” oraz związek pokrewieństwa ich właścicieli z mieszkańcami zasobów SM L-W „Rolna” i odrębnych własności lokalowych administrowanych przez Spółdzielnię
Powierzenie przez właściciela danych administratorowi danych osobowych
Podanie danych wymaganych prawem spółdzielczym, statutem, regulaminami wewnętrznymi , prawem własności lokali i innych przepisów zewnętrznych jest obowiązkowe. Mieszkańcy mogą także dobrowolnie przekazać inne dane np. telefony kontaktowe, adresy do doręczeń korespondencji tradycyjnej i adresy poczty elektronicznej. W przypadku rozszerzonego zbioru danych osobowych mieszkaniec upoważnia SM L-W „Rolna” do wybranej formy komunikacji z SM L-W „Rolna” i na przetwarzanie tych danych wyraża zgodę pisemna. Brak zgody oznacza, że SM L-W „Rolna” nie udziela informacji lub wyjaśnień inna drogą jak podczas osobistej wizyty w biurze lub wysłanie listu pocztą tradycyjną na adres podany jako adres zamieszkania, chyba że powstaje zagrożenie zdrowia, życia lub mienia zainteresowanych wtedy obowiązuje zasada wyższej konieczności i nie musza być przestrzegane powyższe zasady przetwarzania danych.
Niepodanie danych osobowych niezbędnych do zawarcia i wykonania umowy sprzedaży lub umowy o świadczenie usługi zarządzania nieruchomością wspólną skutkuje brakiem możliwości zawarcia w/w. umów. W takiej sytuacji podanie danych osobowych jest wymogiem umownym, z uwagi na obowiązki ustawowe SM LW „Rolna” i wynika także z powszechnie obowiązujących przepisów prawa nakładających na Administratora danych obowiązek przetwarzania danych osobowych.
Brak zgody na udzielenie informację o samochodach parkujących na terenie SM L-W „Rolna”, pozbawia właściciela danych możliwości uzyskania pilota do uruchamiania rogatek ograniczających wjazdy.
Okres przechowywania danych
SM L-W „Rolna” przechowuje dane osobowe przez okres, który jest uzależniony od celu, w jakim są przetwarzane. Dane o charakterze finansowo-księgowym (zawierające również dane osobowe) są np. przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa nakazującymi administratorowi przechowywanie ksiąg rachunkowych (5 lat, licząc od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane dotyczą), dla celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń, dane przechowywane są przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu realizowanego przez administratora, nie dłużej jednak niż przez okres przedawnienia roszczeń w stosunku do osoby, której dane dotyczą, z tytułu prowadzonej przez administratora działalności gospodarczej. Okres przedawnienia określają przepisy prawa, w szczególności Kodeks Cywilny (podstawowy termin dla roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wynosi 3 lata, a dla umowy sprzedaży 2 lata).
Dane członków SM L-W „Rolna” i innych właścicieli praw do lokali , pracowników zatrudnionych w SM L-W „Rolna” i członków organów Spółdzielni takich jak Rada Nadzorcza i Zarząd przechowywane są w aktach spraw z nimi związanych wieczyście. W systemie informatycznym GRANIT dane o archiwalnych umowach związanych z eksploatacją lokali mogą być na wniosek zainteresowanego zapomniane lub pseudoanonimizowane, w zakresie opisanym w dyrektywie RODO.
Dane związane z monitoringiem przechowywane są 30 dni, po czym następuje ich nadpisanie przez kolejne bieżące zapisy monitoringu.
Listy elektroniczne wpływające do SM L-W „Rolna” i wysyłane ze skrzynek e-mailowych domeny @smrolna.poznan.pl przchowywane są w zależności od ważności sprawy. Zbędne adresy i listy elektroniczne, usuwane są ze skrzynek każdorazowo na wniosek właściciela adresu nadawcy, o ile nie stoi to w sprzeczności z innymi przepisami.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Właścicielowi danych osobowych przysługują następujące prawa:
a) prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, jak również ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania a także prawo do przenoszenia danych, o ile żądanie to nie będzie w sprzeczności i z innymi obowiązującymi przepisami w tym zakresie
b) prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych nieobowiązkowych, w dowolnym momencie w przypadku, gdy dana osoba wyraziła zgodę na przetwarzanie danych osobowych np. w celu otrzymywania korespondencji inną drogą niż poczta tradycyjna. Zgodę tę można w każdej chwili wycofać, składając stosowane oświadczenie w formie pisemnej lub drogą elektroniczną. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem,
c)prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – osoba, której dane przetwarzane są przez Administratora ma prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeżeli uzna, iż dotyczące jej przetwarzanie danych osobowych narusza obowiązujące przepisy w zakresie ochrony danych osobowych. Organem nadzorczym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Przepisy końcowe
Powyższe zasady i regulacje prawne obowiązują:
a) Pracowników i współpracowników z którymi SM L-W „Rolna” zawarła umowy o pracę lub umowy-zlecenia i umowy o dzieło, o charakterze współpracy długoterminowej
b) Społecznych członków Zarządu i członków Rady Nadzorczej SM L-W „Rolna” w czasie pełnienia ich funkcji, przy czym zachowanie poufności odnośnie pozyskanej wiedzy na temat danych osobowych obowiązuje bezterminowo.
Poznań, 03.06.2018
Andrzej Stefański Lucyla Woźniacka Roman Kawecki
z-ca prezesa Zarządu z-ca prezesa Zarządu prezes Zarządu
do wiadomości:
1.pracownicy i współpracownicy SM L-W „Rolna”
2.Członkowie Rady Nadzorczej SM „L-W” „Rolna”
3.Zaniteresowani mieszkańcy – za pośrednictwem strony internetowej www.smrolna.poznan.pl
REGULAMIN PORZĄDKU DOMOWEGO ORAZ ZASAD WSPÓŁŻYCIA MIESZKAŃCÓW (przyjęty przez Zgromadzenie Członków w dniu 17.06.2017 r.)
R E G U L A M I N porządku domowego oraz zasad współżycia mieszkańców w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej „ROLNA”
I. PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
1. Postanowienia Regulaminu mają na celu ochronę mienia Spółdzielni, zapewnienie czystości, ładu i porządku w budynkach oraz ich otoczeniu, a także zapewnienie warunków zgodnego współżycia mieszkańców.
2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
a) Spółdzielni – należy rozumieć Spółdzielnię Mieszkaniową Lokatorsko-Własnościową „Rolna” w Poznaniu,
b) organach Spółdzielni – należy rozumieć Radę Nadzorczą i Zarząd,
c) użytkownikach – należy rozumieć właścicieli lokali mieszkalnych, członków Spółdzielni, najemców, współmieszkańców oraz osoby zajmujące lokal bez tytułu prawnego,
d) lokalu – należy rozumieć lokal mieszkalny oraz pomieszczenie przynależne, oddane do indywidualnego użytkowania,
e) powierzchni wspólnej lub pomieszczeniu wspólnym – należy rozumieć suszarnie, wózkarnie, klatki schodowe, korytarze i ciągi komunikacyjne etc.
3. Warunkiem zgodnego współżycia wszystkich mieszkańców osiedla jest wszelka wzajemna pomoc i nie zakłócanie sobie spokoju oraz przestrzegania ogólnie obowiązujących zasad porządku publicznego.
II. PRAWA I OBOWIĄZKI SPÓŁDZIELNI ORAZ UŻYTKOWNIKÓW W ZAKRESIE UTRZYMANIA LOKALI I BUDYNKU WE WŁAŚCIWYM STANIE TECHNICZNYM
§ 2
1. Spółdzielnia jest zobowiązana:
a) przekazywać użytkownikom mieszkania, lokale, urządzenia oraz inne obiekty w stanie odpowiadającym normom i wymogom techniczno-użytkowym określonym w przepisach prawa, chyba że umowa stanowi inaczej,
b) nadzorować i dbać o stan techniczny budynków, urządzeń stanowiących ich trwałe wyposażenie oraz powierzchni wspólnych, a nadto utrzymywać porządek i czystość w otoczeniu budynków,
c) odpowiednio oznaczyć budynki numerami adresowymi,
d) zapewnić mieszkańcom dogodne i bezpieczne dojścia do budynku,
e) zabezpieczyć oświetlenie klatek schodowych i korytarzy oraz pomieszczeń przeznaczonych do wspólnego użytku,
f) dokonać okresowych przeglądów stanu technicznego budynków i realizować w miarę posiadanych środków finansowych zalecenia techniczne,
g) zapewnić prawidłowe funkcjonowanie wszystkich urządzeń stanowiących wyposażenie poszczególnych budynków,
h) zapewnić dostawy mediów: ciepła, wody, gazu i energii elektrycznej o odpowiednich parametrach, a także zapewnić w sposób prawidłowy rozliczenie kosztów ich dostawy.
2. Właściciele lokali odpowiedzialni są w zakresie postanowień niniejszego regulaminu za wszystkie osoby użytkujące lokal, stale lub czasowo, a nawet chwilowo w nim przebywające.
3. Przydzielony użytkownikowi lokal może być używany wyłącznie na cele określone w przydziale lub w umowie.
4. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w mieszkaniu, należy natychmiast powiadomić o tym fakcie Spółdzielnię w celu ustalenia zasad rozliczeń finansowo-księgowych.
§ 3
1. Obowiązkiem każdego użytkownika lokalu jest natychmiastowe zgłaszanie w Administracji Spółdzielni zauważonych awarii oraz uszkodzeń instalacji i urządzeń znajdujących się w budynku lub jego otoczeniu, szczególnie te, które bezpośrednio zagrażają zdrowiu i życiu mieszkańców, bez względu na przyczynę ich powstania oraz na to, kogo koszt naprawy będzie obciążał.
2. Zgłoszenia można dokonywać w następujących formach:
a) osobiście w siedzibie Administracji Spółdzielni, w godzinach jej urzędowania,
b) telefonicznie Administracji pod numerem: 61-832-19-81 lub pracownikowi technicznemu Spółdzielni pod numerem: 691-938-915
c) pocztą elektroniczną pod adresem: smrolna@smrolna.poznan.pl
3. Obowiązkiem użytkowników lokali jest:
a) bez względu na tytuł prawny do lokalu – użytkowanie lokalu zgodnie z jego przeznaczeniem,
b) przeprowadzanie konserwacji zajmowanego lokalu oraz dokonywanie napraw lub wymiany urządzeń technicznych stanowiących jego wyposażenie,
c) koszty naprawy wszelkich uszkodzeń lub zniszczeń wewnątrz lub na zewnątrz lokalu powstałych z winy użytkownika obciążają użytkownika. W uzasadnionych przypadkach Spółdzielnia może zlecić naprawę, lecz kosztami obciąży użytkownika lokalu,
d) w celach dokonania obowiązkowych przeglądów technicznych umożliwienie osobom upoważnionym przez Spółdzielnię wstępu do lokali,
e) dbanie o bezpieczeństwo innych mieszkańców poprzez zamykanie za sobą drzwi wejściowych do budynku.
f) zaleca się w przypadku dłuższej nieobecności mieszkańca w lokalu poinformować Administrację Spółdzielni lub najbliższych sąsiadów o miejscu swego pobytu w celu umożliwienia kontaktu w sytuacji mogących powstać awarii.
§ 4
1. Wchodzenie na dachy budynków bez zgody Administracji jest surowo zabronione.
2. Zakładanie anten radiowych i telewizyjnych, i innych instalacji (w tym internetowych) jest dozwolone przez osoby do tego uprawnione, po uprzednim uzyskaniu zgody Zarządu Spółdzielni. Ewentualne szkody spowodowane w poszyciu dachowym lub ściennym z powodu niewłaściwego montażu urządzeń oraz braku konserwacji ponosi użytkownik ww. urządzenia.
§ 5
1. W przypadku stwierdzenia ulatniania się gazu należy natychmiast zamknąć zawory znajdujące się przy gazomierzu, po czym zawiadomić Pogotowie Gazowe (tel.: 992), a następnie Administrację Spółdzielni.
§ 6
1. Celem zapobieżenia marnotrawstwu energii elektrycznej nie należy pozostawiać w piwnicach, na korytarzach piwnicznych, suszarniach, wózkarniach zapalonych świateł.
III. UTRZYMYWANIE CZYSTOŚCI, PORZĄDKU I ESTETYKI
W BUDYNKACH ORAZ ICH OTOCZENIU
§ 7
1. Do obowiązków służb etatowych Spółdzielni należy utrzymywanie obiektów budowlanych i pomieszczeń przynależnych do mieszkań w należytym stanie technicznym i estetycznym (art. 61 ust. 2 Ustawy z dnia 07.07.1994r. - Prawo budowlane).
2. Spółdzielnia zobowiązana jest do utrzymywania czystości, w szczególności:
a) na klatkach schodowych poprzez zamiatanie i mycie schodów i podestów tj. kondygnacji, na której usytuowane jest mieszkanie,
b) mycia okien w pomieszczeniach wspólnych,
c) utrzymania czystości na chodnikach i ciągach pieszo-jezdnych, na trawnikach i placu zabaw oraz pielęgnacja zieleni,
d) usuwania z chodników, podestów przy wejściach do budynków i schodów śniegu i lodu w okresie zimowym.
§ 8
1. Do obowiązków użytkowników lokali należy utrzymywanie mieszkania w należytym stanie technicznym.
2. Wszyscy użytkownicy lokali powinni przestrzegać czystości w pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego korzystania w budynku oraz na zewnątrz budynku.
3. Zabrania się wyrzucania przez okna i drzwi balkonowe jakichkolwiek śmieci, odpadów, niedopałków itp.
4. Zabrania się wystawiania worków ze śmieciami na korytarzach, klatkach schodowych i w piwnicach.
5. Śmieci i odpadki należy wynosić do kontenerów na opady komunalne przynależne do danej nieruchomości. W przypadku zanieczyszczenia pomieszczeń ogólnego użytku lub terenu zewnętrznego użytkownik lokalu zobowiązany jest niezwłocznie uprzątnąć miejsce zanieczyszczone.
6. Użytkownicy lokali mają obowiązek sortowania odpadów i wrzucania ich do odpowiednich pojemników selektywnych.
7. Gruz budowlany oraz ramy okienne użytkownik lokalu ma obowiązek wywiezienia na własny koszt i we własnym zakresie na gratowisko. Wyłączną formą gromadzenia tego typu odpadów są wynajęte pojemniki na odpady budowlane zlokalizowane czasowo w miejscu uzgodnionym z Administracją.
8. Przedmioty wielkogabarytowe będą usuwane z terenu posesji w terminach podanych przez Spółdzielnię.
9. Użytkownicy lokali przeprowadzający remonty lokali, zobowiązani są do systematycznego sprzątania zanieczyszczeń w pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego korzystania w budynku, do czasu ich zakończenia.
§ 9
1. Trzepanie dywanów, pościeli itp. może odbywać się wyłącznie w miejscach na ten cel wyznaczonych w godzinach 8:00–20:00.
2. Zabrania się trzepania i czyszczenia dywanów, pościeli itp. na balkonach, loggiach, klatkach schodowych i z okien.
§ 10
1. Wszyscy mieszkańcy osiedla mają obowiązek poszanowania terenów rekreacyjnych i zielonych, a także reagowanie na akty wandalizmu.
2. Podlewanie kwiatów na balkonach powinno odbywać się z umiarem, tak, aby woda nie niszczyła elewacji, położonych niżej okien, balkonów i mienia sąsiadów.
§ 11
1. Po zakończeniu korzystania z suszarni pomieszczenie te należy uprzątnąć.
2. Suszenie prania powinno odbywać się w specjalnie na ten cel przeznaczonych pomieszczeniach.
3. Spółdzielnia nie ponosi odpowiedzialności za mienie użytkowników pozostawione w suszarni.
V. BEZPIECZEŃSTWO POŻAROWE
§ 12
1. W razie pożaru, bez względu na jego rozmiar, należy natychmiast zawiadomić Straż Pożarną (tel.: 998), Komisariat Policji (tel.: 997 lub alarmowy: 112) i Administrację Spółdzielni.
2. Dla zabezpieczenia swobodnego poruszania się w pomieszczeniach budynku przeznaczonych do wspólnego korzystania, zabrania się zastawiania ich meblami, wózkami, rowerami, i tym podobnymi przedmiotami gabarytowymi. W przypadku stwierdzenia takiej sytuacji, Spółdzielnia ma prawo te przedmioty usunąć i wywieźć na wysypisko bez odszkodowania i na ryzyko ich właściciela.
3. Zabrania się przechowywania w pomieszczeniach wspólnego użytku materiałów łatwopalnych.
4. Palenie papierosów i używanie otwartego ognia na klatkach schodowych, piwnicach i pomieszczeniach wspólnego użytku jest zabronione.
VI. PODSTAWOWE NORMY WSPÓŁŻYCIA MIESZKAŃCÓW
§ 13
1. Warunkiem zgodnego współżycia wszystkich użytkowników lokali jest wzajemna pomoc, poszanowanie mienia i spokoju.
2. Dzieci powinny się bawić w miejscach na ten cel przeznaczonych. Za zachowanie się dzieci takie jak: brudzenie ścian, hałasowanie, niszczenie urządzeń i instalacji w budynkach oraz niszczenie zieleni - odpowiedzialni są rodzice lub opiekunowie.
3. Na terenie osiedla w godzinach 22:00–6:00 obowiązuje cisza nocna. Zabrania się w tym czasie głośnego odtwarzania i wykonywania muzyki oraz innych czynności powodujących zakłócanie spokoju sąsiadom.
4. Zaleca się wykonywanie głośnych i uciążliwych prac w lokalach od poniedziałku do soboty w godz. 8:00-19:00.
5. Zabrania się wykonywania głośnych i uciążliwych prac w lokalach w niedziele i święta, z wyjątkiem nagłych awarii.
§ 14
1. Użytkownicy posiadający zwierzęta (psy, koty i inne) powinni zapewnić im odpowiednią opiekę, przestrzegać wymogów sanitarno - porządkowych oraz usuwać zanieczyszczenia spowodowane przez nie na terenie osiedla oraz w pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego korzystania mieszkańców, jak również naprawiać szkody wyrządzone przez zwierzęta w budynkach oraz na terenie osiedla.
2. Psy należy wyprowadzać na smyczy.
3. Wyprowadzanie zwierząt na plac zabaw jest zabronione.
4. Zabronione jest dokarmianie kotów i ptaków w częściach wspólnych budynku oraz w obrębie budynku. Dokarmianie zwierząt jest tylko i wyłącznie możliwe w wyznaczonym na ten cel miejscu, w okolicach kontenerów na odpady.
5. Zamykanie i pozostawianie psów na balkonach i loggiach jest zabronione.
6. Wszelkie nasadzenia drzew i krzewów przy obrębie budynku bez zgody Administracji Spółdzielni jest zabronione.
VII. PARKOWANIE POJAZDÓW
§ 15
1. Na terenach Spółdzielni dopuszcza się parkowanie w miejscach wyznaczonych przez Administrację Spółdzielni.
2. Parkowanie pojazdów na chodnikach w obrębie parkingu jest zabronione.
3. Szczegóły dotyczące wjazdu oraz wyjazdu na teren administrowany przez Spółdzielnię reguluje Regulamin Parkowania.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 16
1. Właściciel lokalu powinien zgłosić Administracji Spółdzielni, nie później niż w okresie jednego miesiąca, zmiany w ilości osób w nim zamieszkujących.
2. Rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących pracy dozorców, konserwatorów, instalatorów należy do kompetencji Rady Nadzorczej, Administracji i Zarządu Spółdzielni.
3. Administracja Spółdzielni zobowiązana jest informować mieszkańców o bieżących wydarzeniach w formie komunikatów wywieszonych na tablicach ogłoszeń znajdujących się w budynkach.
§ 17
1. W stosunku do użytkowników lokali nie przestrzegających postanowień niniejszego regulaminu - Zarząd Spółdzielni może stosować upomnienia lub nagany wyrażone w formie pisemnej.
2. W sytuacji złośliwego i uporczywego przekraczania postanowień niniejszego regulaminu Zarząd Spółdzielni skieruje sprawę do Rady Nadzorczej z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania zewnętrznego.
Regulamin niniejszy został zatwierdzony Uchwałą Rady Nadzorczej …………. z dnia …………….. i obowiązuje od dnia …………………
Regulamin ogrodu wypoczynku i rekreacji „TOPOLOWY FYRTEL”
1) Ogród „Topolowy Fyrtel” jest terenem służącym wypoczynkowi i rekreacji dzieci, młodzieży i dorosłych.
Właścicielem wyposażenia „Topolowego Fyrtla” i jego administratorem ogrodu jest SM L-W „Rolna”
2) Ekspozycja artystyczna na „Topolowym Fyrtlu” jest prawnie chronioną kompozycją zgodnie z prawem autorskim. Jej niszczenie, wynoszenie poza ogród elementów wyposażenia stanowi naruszenie tej ochrony.
3) Dzieci na terenie ogrodu mogą przebywać wyłącznie pod opieką osób dorosłych, które ponoszą za nie pełną odpowiedzialność.
4) Osoby przebywające na terenie Ogrodu zobowiązane są do zachowania porządku. Oznacza to także posprzątanie po swoim pobycie opakowań, papierów i innych odpadów i złożenie ich do miejsc ku temu wyznaczonych.
5) Na terenie „Topolowego Fyrtla” obowiązuje zakaz spożywania narkotyków, napojów alkoholowych, przyjmowania innych środków odurzających, oraz przebywania w nim osób w stanie nietrzeźwym. Zakaz ten bezwzględnie dotyczy osób niepełnoletnich.
6) Mieszkańcy zasobów SM „Rolna” oraz wolontariusze SSK „Przystań” mogą zorganizować na „Topolowym Fyrtlu” swoją imprezę prywatną, z użyciem alkoholu. Imprezę taką należy zarezerwować u kierownika Schronu Kultury „Europa” uzgadniając z nim jej ramowy przebieg. (godziny, spożywanie alkoholu, miejsca do siedzenia itp.)
7) Obowiązuje bezwzględny zakaz organizacji imprez propagujących ideologie zabronione w prawie polskim takich jak nazim, komunizm, rasizm, nietolerancja religijną, narodowościowa lub płciową, walki zwierząt itp.
8) Istnieje możliwość zorganizowania imprezy zbiorowej. Osoba zgłaszająca imprezę musi być pełnoletnia. Z chwilą uzyskania rezerwacji staje się organizatorem imprezy odpowiedzialnym za jej przebieg.
9) Zgłaszając imprezę zorganizowaną (grill, spotkanie rodzinne itp.) organizator w pełni odpowiada za zachowanie zaproszonych na imprezę uczestników i skutki ich zachowania na przykład zniszczenia lub zakłócenia ciszy nocnej.
10) Organizator imprezy jest także zobowiązany do poinformowania jej uczestników, że system monitoringu rejestruje i przechowuje przez 30 dni obrazy z kamer monitorujących m. innymi „Topolowy Fyrtel”. Nagrania na życzenie Policji lub innych organów władzy mogą być dowodem w postępowaniu przeciwko osobom łamiącym zasady regulaminu i przepisów ustawowych np. ustawy o wychowaniu w trzeźwości.
11) Zabrania się w szczególności: Palenia ognisk, niszczenia urządzeń i wyposażenia ogrodu, zaśmiecania terenu, niszczenia zieleni, wprowadzania zwierząt, dokarmiania ptaków, zakłócania ciszy nocnej (od 22.00 do 6.00)
12) Za szkody materialne powstałe na skutek nieprawidłowego korzystania z obiektu, jego urządzeń i sprzętu odpowiadają korzystający, a w przypadku niepełnoletnich ich opiekunowie lub rodzice.
13) Wszelkie uszkodzenia i zniszczenia należy zgłaszać do biura SM L-W „Rolna” tel. 618321981, e-mail:smrolna@smrolna.poznan.pl, do kierownika Schronu Kultury „Europa” lub firmie utrzymującej porządek na terenach SM L-W „Rolna”.
14) Ogród jest czynny w okresie letnim : 7 dni w tygodniu od godz. 8 do godz. 22 w pozostałe pory roku od godz. 8 do zapadnięcia zmierzchu.
15) Ogród zamykają i otwierają osoby upoważnione przez Prezesa Zarządu SM „Rolna” w Poznaniu.
16) Przepisy dotyczące grillownia na „Topolowym Fyrtlu:
a) Osoba wynajmująca grill wraz z akcesoriami ponosi odpowiedzialność za powierzone mienie . Osoba wynajmująca jest zobowiązania do zachowania zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego w obsłudze pieca grillowego.
b) Użytkownicy zobowiązani są do pozostawienia czystości po zakończonym grillowaniu.
c) Osoby bawiące się na imprezie muszą się liczyć z konsekwencjami wynikającymi z przybycia patrolu Policji – jeśli ich zachowanie sprowokuje mieszkańców budynku do wezwania tych służb. Szczególnie chodzi o głośne zachowanie osób nietrzeźwych.
d) Po zakończeniu imprezy jej organizator ma obowiązek dopilnowania spraw związanych z porządkiem i zgaszeniem ognia w piecu grillowym.
e) Przybory do obsługi grilla po zakończeniu imprezy należy schować do przeznaczonej ku temu skrzyni. Klucze od skrzyni należy przekazać kierownikowi Schronu Kultury „Europa”.
