IX. GOSPODARKA SPÓŁDZIELNI
- Zasady ogólne
- Inwestycje mieszkaniowe
- Zarządzanie nieruchomościami
- Działalność społeczna oświatowa i kulturalna
9.1.Zasady ogólne
§ 143
Spółdzielnia prowadzi działalność na zasadach rozrachunku gospodarczego.
§ 144
Spółdzielnia może korzystać z kredytów bankowych i pożyczek do wysokości
nie przekraczającej najwyższej sumy zobowiązań jaką Spółdzielnia
może zaciągnąć, oznaczonej przez Walne Zgromadzenie. Zaciągnięcie
przez Spółdzielnię kredytu lub pożyczki wymaga zgody Rady Nadzorczej.
§ 145
Spółdzielnia prowadzi rachunkowość i sporządza sprawozdania statystyczne
zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami. Szczegółowe zasady
ewidencji księgowej, określa zakładowy plan kont zatwierdzony przez
Zarząd Spółdzielni.
§ 146
- Fundusze spółdzielni stanowią
- fundusz udziałowy,
- fundusz zasobowy,
- fundusz wkładów mieszkaniowych i budowlanych,
- fundusz remontowy,
- zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
- fundusz rozwoju Spółdzielni,
- fundusz kulturalno-oświatowy
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Spółdzielni w tym zasady
tworzenia i gospodarowania środkami funduszy, określa regulamin uchwalony
przez Radę Nadzorczą.
§ 147
Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
§ 148
- Nadwyżkę bilansową Spółdzielni, przeznacza się na fundusz remontowy
oraz na nie gospodarczą działalność statutową Spółdzielni.
- Stratę bilansową Spółdzielni
pokrywa się w pierwszej kolejności z funduszu zasobowego, następnie
z funduszu udziałowego a następnie z funduszu remontowego.
9.2 Inwestycje mieszkaniowe
§ 149
- Podejmowanie przez Spółdzielnię
przedsięwzięć inwestycyjnych jest możliwe po zatwierdzeniu ich
założeń organizacyjno - finansowych przez Walne Zgromadzenie.
- Założenia organizacyjno - finansowe
inwestycji powinny rozstrzygać w szczególności:
- krąg osób (nabywców) na rzecz
których ustanawiane będą tytuły prawne do lokali w ramach realizowanej
inwestycji,
- standard techniczny i funkcjonalno-
użytkowy budynków i lokali,
- źródła finansowania inwestycji
(środki własne przyszłych użytkowników lokali, kredyt bankowy,
inne źródła),
- organizację obsługi procesu
inwestycyjnego.
- Plan rzeczowo-finansowy inwestycji
mieszkaniowych oraz regulamin rozliczania kosztów inwestycji i
ustalania wartości początkowej (kosztu budowy) lokali, uchwala
Rada Nadzorcza.
9.3 Zarządzanie nieruchomościami.
§ 150
- Członkowie spółdzielni, którym
przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, wnoszą do
Spółdzielni opłaty na pokrycie kosztów eksploatacji i utrzymania
nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacji
i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni oraz
zobowiązań Spółdzielni z innych tytułów, a także na pokrycie kosztów
działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej, prowadzonej
przez Spółdzielnię.
- Członkowie Spółdzielni, będący
właścicielami lokali wnoszą do spółdzielni opłaty na pokrycie kosztów
utrzymania ich lokali, eksploatacji i utrzymania nieruchomości
wspólnych, eksploatacji i utrzymania nieruchomości, stanowiących
mienie Spółdzielni a także na pokrycie kosztów działalności społecznej,
oświatowej i kulturalnej prowadzonej przez Spółdzielnię.
- Koszty eksploatacji i utrzymania
o których mowa w ust. 1, obejmują w szczególności koszty administrowania
nieruchomością, koszty dostawy energii cieplnej (na potrzeby ogrzewania
lokali i podgrzewania wody), dostawy wody i odprowadzania ścieków,
wywozu nieczystości, eksploatacji dźwigów, anteny zbiorczej, domofonów
oraz odpisy na fundusz remontowy Spółdzielni.
- Koszty eksploatacji i utrzymania
nieruchomości wspólnych o których mowa w ust. 3, ustala się proporcjonalnie
do udziału właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej.
§ 151
- Wysokość opłat z tytułu eksploatacji
lokali jest ustalana są podstawie:
- planu kosztów zarządzania nieruchomościami,
- regulaminu rozliczania kosztów
zasobami mieszkaniowymi,
- regulaminu rozliczania gospodarki
cieplnej.
- Szczegółowe zasady ustalania planu
kosztów zarządzania nieruchomościami oraz regulaminy rozliczania
tych kosztów i ustalania wysokości opłat za lokale, określa regulamin
uchwalony przez Radę Nadzorczą.
- Regulamin rozliczania kosztów
zasobami mieszkaniowymi powinien zawierać w szczególności:
- określenie organizacyjnej jednostki
rozliczania poszczególnych rodzajów kosztów (w skali nieruchomości,
zespołu nieruchomości, jednolicie na całość zasobów),
- określenie fizycznej jednostki
rozliczeniowej poszczególnych rodzajów kosztów ( 1m2 powierzchni
użytkowej lokalu, liczba osób zamieszkałych w lokalu, wskazania
urządzeń pomiarowych),
- różnicowanie obciążeń poszczególnych
lokali kosztami gospodarki zasobami mieszkaniowymi z tytułu sposobu
wykorzystania lokali ( lokale mieszkalne, lokale użytkowe),
- możliwość różnicowania obciążeń
poszczególnych lokali kosztami gospodarki zasobami mieszkaniowymi
z tytułu nie równorzędnych walorów użytkowych i atrakcyjności,
- zasady przyznawania bonifikat
użytkownikom lokali w przypadku nienależytej jakości usług świadczonych
przez Spółdzielnię w ramach pobieranych opłat za używanie lokali.
- Regulamin rozliczania kosztów
gospodarki cieplnej powinien zawierać w szczególności:
- jednostkę organizacyjną rozliczania
kosztów dostawy ciepła,
- fizyczną jednostkę rozliczania
kosztów,
- okresy rozliczeniowe kosztów
gospodarki cieplnej ( rok kalendarzowy, sezon grzewczy, kwartał,
miesiąc),
- stosowanie współczynników korekcyjnych
z tytułu nie równorzędnych walorów cieplnych lokalu,
- stosowanie bonifikat w opłatach
z tytułu nienależytego świadczenia usług dostawy ciepła,
- terminy ostatecznego rozliczenia
z użytkownikami mieszkań opłat pobranych zaliczkowo w trakcie okresu
rozliczeniowego czyli termin zwrotu nadpłat lub żądania zwrotu
pokrycia niedoboru.
§ 152
- Różnica między faktycznymi kosztami
i przychodami gospodarki zasobami mieszkaniowymi - z zastrzeżeniem
ust. 2 - zwiększa odpowiednio koszty lub przychody tej gospodarki
w roku następnym.
- Różnica między kosztami dostawy
ciepła do lokali a przychodami z tytułu opłat za c.o. i podgrzanie
wody (nadpłata bądź niedobór) podlega indywidualnemu rozliczeniu
między Spółdzielnią a poszczególnymi użytkownikami lokali po zakończeniu
okresu rozliczeniowego.
§ 153
- Opłaty z tytułu eksploatacji
lokali, powinny być uiszczane co miesiąc z góry do dnia 15 każdego
miesiąca.
- O zmianie wysokości opłat spółdzielnia
jest zobowiązana powiadomić członków co najmniej 14 dni przed upływem
terminu wnoszenia opłat, lecz nie później niż ostatniego dnia miesiąca
poprzedzającego ten termin. Zmiana wysokości opłat wymaga uzasadnienia
na piśmie.
- Członkowie spółdzielni mogą kwestionować
zasadność zmiany wysokości opłat w postępowaniu wewnątrz spółdzielczym,
a po jego wyczerpaniu na drodze sądowej. Wystąpienie na drogę postępowania
wewnątrz spółdzielczego lub sądowego nie zwalnia członków z obowiązku
wnoszenia opłat w zmienionej wysokości.
- Od nie wpłaconych w terminie
należności Spółdzielnia pobiera odsetki ustawowe.
§ 154
- Pożytki i inne przychody z nieruchomości
wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej eksploatacją
i utrzymaniem a w części przekraczającej te wydatki, przypadają
właścicielom lokali proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości
wspólnej. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki
i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części
nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach. Rada Nadzorcza
może - na wniosek większości właścicieli w budynku lub budynkach
położonych w obrębie
danej nieruchomości obliczanej według wielkości udziałów w nieruchomości
wspólnej - ustalić zwiększenie obciążenia z tego tytułu właścicieli
lokali użytkowych, jeżeli uzasadnia to sposób korzystania z tych
lokali.
- Pożytki i inne przychody z własnej
działalności gospodarczej Spółdzielni przeznacza się na pokrycie
wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości
w zakresie obciążającym członków.
Zasady ustalania udziału członków
w pożytkach z działalności gospodarczej spółdzielni oraz sposób wykorzystania
tych pożytków określa Rada Nadzorcza.
§ 155
- Podstawowy zakres obowiązków
Spółdzielni w dziedzinie napraw wewnątrz, określa regulamin remontów
uchwalony przez Radę Nadzorczą.
- Walne Zgromadzenie może rozszerzyć
obowiązki Spółdzielni odnośnie napraw i wymian wewnątrz lokali
poza zakres określony w ust. 1, uchwalając na ten cel dodatkowe
odpisy na fundusz remontowy.
§ 156
- Naprawy wewnątrz lokali nie zaliczone
do obowiązków Spółdzielni, obciążają członków zajmujących te lokale.
Jako szczególne obowiązki członka
w zakresie napraw wewnątrz lokalu uznaje się:
- naprawy i wymianą podłóg, posadzek,
wykładzin podłogowych oraz ściennych okładzin ceramicznych,
- naprawy okien i drzwi,
- naprawy urządzeń techniczno -
sanitarnych w lokalu, łącznie z wymianą tych urządzeń,
- naprawy przewodów odpływowych
urządzeń sanitarnych aż do pionów zbiorczych w tym niezwłoczne
usuwanie ich niedrożności,
- malowanie lub tapetowanie ścian
i sufitów oraz naprawę uszkodzonych tynków ścian i sufitów.
- Naprawa wszelkich uszkodzeń wewnątrz
lokalu powstałych z winy członka lub osób z nim zamieszkałych obciąża
członka Spółdzielni.
- Naprawy wewnątrz lokalu zaliczone
do obowiązków członka oraz odnowienie lokalu mogą być wykonane przez
Spółdzielnię tylko za odpłatnością zainteresowanego członka poza
opłatami uiszczanymi za używanie lokalu.
§ 157
- Przez dodatkowe wyposażenie lokali
rozumie się nie zaliczane do kosztów inwestycji nakłady poczynione
ze środków członków lub innych użytkowników na wyposażenie i wykończenie
lokali , mające charakter trwały i podnoszące wartość użytkową
lokali.
- Dodatkowe wyposażenie i wykończenie
lokali, jeśli nie jest wykonane za pośrednictwem spółdzielni, wymaga
zgody spółdzielni wówczas, gdy połączone jest ze zmianami w układzie
funkcjonalno - użytkowym lokalu, zmianami konstrukcyjnymi lub pionów
instalacyjnych.
- Nakłady , o których mowa w ust.
1, nie są zapisywane na wkłady mieszkaniowe i budowlane członków.
W przypadku ustania tytułu prawnego do lokalu wartość dodatkowego
wyposażenia i wykończenia jest uwzględniana przy ustalaniu rynkowej
wartości lokalu.
- W przypadku przekształcania tytułu prawnego do lokalu, płatności
wymagane od użytkownika lokalu z tytułu tego przekształcenia nie
mogą obejmować wartości dodatkowego wyposażenia i wykończenia sfinansowanego
przez użytkownika lokalu.
9.4. Działalność społeczna , oświatowa
i kulturalna
§ 158
Zasady rozliczania kosztów działalności
społecznej, oświatowej i kulturalnej, prowadzonej przez Spółdzielnię
i ustalenia obciążeń finansowych członków z tego tytułu, określa
Rada Nadzorcza.
|
|