IX. GOSPODARKA SPÓŁDZIELNI

  1. Zasady ogólne

  2. Inwestycje mieszkaniowe

  3. Zarządzanie nieruchomościami

  4. Działalność społeczna oświatowa i kulturalna

9.1.Zasady ogólne

§ 143

Spółdzielnia prowadzi działalność na zasadach rozrachunku gospodarczego.

§ 144

Spółdzielnia może korzystać z kredytów bankowych i pożyczek do wysokości nie przekraczającej najwyższej sumy zobowiązań jaką Spółdzielnia może zaciągnąć, oznaczonej przez Walne Zgromadzenie. Zaciągnięcie przez Spółdzielnię kredytu lub pożyczki wymaga zgody Rady Nadzorczej.

§ 145

Spółdzielnia prowadzi rachunkowość i sporządza sprawozdania statystyczne zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami. Szczegółowe zasady ewidencji księgowej, określa zakładowy plan kont zatwierdzony przez Zarząd Spółdzielni.

§ 146

  1. Fundusze spółdzielni stanowią
    1. fundusz udziałowy,
    2. fundusz zasobowy,
    3. fundusz wkładów mieszkaniowych i budowlanych,
    4. fundusz remontowy,
    5. zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
    6. fundusz rozwoju Spółdzielni,
    7. fundusz kulturalno-oświatowy
  2. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Spółdzielni w tym zasady tworzenia i gospodarowania środkami funduszy, określa regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą.

§ 147

Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.

§ 148

  1. Nadwyżkę bilansową Spółdzielni, przeznacza się na fundusz remontowy oraz na nie gospodarczą działalność statutową Spółdzielni.
  2. Stratę bilansową Spółdzielni pokrywa się w pierwszej kolejności z funduszu zasobowego, następnie z funduszu udziałowego a następnie z funduszu remontowego.

9.2 Inwestycje mieszkaniowe

§ 149

  1. Podejmowanie przez Spółdzielnię przedsięwzięć inwestycyjnych jest możliwe po zatwierdzeniu ich założeń organizacyjno - finansowych przez Walne Zgromadzenie.
  2. Założenia organizacyjno - finansowe inwestycji powinny rozstrzygać w szczególności:
    1. krąg osób (nabywców) na rzecz których ustanawiane będą tytuły prawne do lokali w ramach realizowanej inwestycji,
    2. standard techniczny i funkcjonalno- użytkowy budynków i lokali,
    3. źródła finansowania inwestycji (środki własne przyszłych użytkowników lokali, kredyt bankowy, inne źródła),
    4. organizację obsługi procesu inwestycyjnego.
  3. Plan rzeczowo-finansowy inwestycji mieszkaniowych oraz regulamin rozliczania kosztów inwestycji i ustalania wartości początkowej (kosztu budowy) lokali, uchwala Rada Nadzorcza.

9.3 Zarządzanie nieruchomościami.

§ 150

  1. Członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, wnoszą do Spółdzielni opłaty na pokrycie kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni oraz zobowiązań Spółdzielni z innych tytułów, a także na pokrycie kosztów działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej, prowadzonej przez Spółdzielnię.
  2. Członkowie Spółdzielni, będący właścicielami lokali wnoszą do spółdzielni opłaty na pokrycie kosztów utrzymania ich lokali, eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnych, eksploatacji i utrzymania nieruchomości, stanowiących mienie Spółdzielni a także na pokrycie kosztów działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej prowadzonej przez Spółdzielnię.
  3. Koszty eksploatacji i utrzymania o których mowa w ust. 1, obejmują w szczególności koszty administrowania nieruchomością, koszty dostawy energii cieplnej (na potrzeby ogrzewania lokali i podgrzewania wody), dostawy wody i odprowadzania ścieków, wywozu nieczystości, eksploatacji dźwigów, anteny zbiorczej, domofonów oraz odpisy na fundusz remontowy Spółdzielni.
  4. Koszty eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnych o których mowa w ust. 3, ustala się proporcjonalnie do udziału właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej.

§ 151

  1. Wysokość opłat z tytułu eksploatacji lokali jest ustalana są podstawie:

    1. planu kosztów zarządzania nieruchomościami,
    2. regulaminu rozliczania kosztów zasobami mieszkaniowymi,
    3. regulaminu rozliczania gospodarki cieplnej.
  2. Szczegółowe zasady ustalania planu kosztów zarządzania nieruchomościami oraz regulaminy rozliczania tych kosztów i ustalania wysokości opłat za lokale, określa regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą.
  3. Regulamin rozliczania kosztów zasobami mieszkaniowymi powinien zawierać w szczególności:

    1. określenie organizacyjnej jednostki rozliczania poszczególnych rodzajów kosztów (w skali nieruchomości, zespołu nieruchomości, jednolicie na całość zasobów),
    2. określenie fizycznej jednostki rozliczeniowej poszczególnych rodzajów kosztów ( 1m2 powierzchni użytkowej lokalu, liczba osób zamieszkałych w lokalu, wskazania urządzeń pomiarowych),
    3. różnicowanie obciążeń poszczególnych lokali kosztami gospodarki zasobami mieszkaniowymi z tytułu sposobu wykorzystania lokali ( lokale mieszkalne, lokale użytkowe),
    4. możliwość różnicowania obciążeń poszczególnych lokali kosztami gospodarki zasobami mieszkaniowymi z tytułu nie równorzędnych walorów użytkowych i atrakcyjności,
    5. zasady przyznawania bonifikat użytkownikom lokali w przypadku nienależytej jakości usług świadczonych przez Spółdzielnię w ramach pobieranych opłat za używanie lokali.
  4. Regulamin rozliczania kosztów gospodarki cieplnej powinien zawierać w szczególności:

    1. jednostkę organizacyjną rozliczania kosztów dostawy ciepła,
    2. fizyczną jednostkę rozliczania kosztów,
    3. okresy rozliczeniowe kosztów gospodarki cieplnej ( rok kalendarzowy, sezon grzewczy, kwartał, miesiąc),
    4. stosowanie współczynników korekcyjnych z tytułu nie równorzędnych walorów cieplnych lokalu,
    5. stosowanie bonifikat w opłatach z tytułu nienależytego świadczenia usług dostawy ciepła,
    6. terminy ostatecznego rozliczenia z użytkownikami mieszkań opłat pobranych zaliczkowo w trakcie okresu rozliczeniowego czyli termin zwrotu nadpłat lub żądania zwrotu pokrycia niedoboru.

§ 152

  1. Różnica między faktycznymi kosztami i przychodami gospodarki zasobami mieszkaniowymi - z zastrzeżeniem ust. 2 - zwiększa odpowiednio koszty lub przychody tej gospodarki w roku następnym.
  2. Różnica między kosztami dostawy ciepła do lokali a przychodami z tytułu opłat za c.o. i podgrzanie wody (nadpłata bądź niedobór) podlega indywidualnemu rozliczeniu między Spółdzielnią a poszczególnymi użytkownikami lokali po zakończeniu okresu rozliczeniowego.

§ 153

  1. Opłaty z tytułu eksploatacji lokali, powinny być uiszczane co miesiąc z góry do dnia 15 każdego miesiąca.
  2. O zmianie wysokości opłat spółdzielnia jest zobowiązana powiadomić członków co najmniej 14 dni przed upływem terminu wnoszenia opłat, lecz nie później niż ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego ten termin. Zmiana wysokości opłat wymaga uzasadnienia na piśmie.
  3. Członkowie spółdzielni mogą kwestionować zasadność zmiany wysokości opłat w postępowaniu wewnątrz spółdzielczym, a po jego wyczerpaniu na drodze sądowej. Wystąpienie na drogę postępowania wewnątrz spółdzielczego lub sądowego nie zwalnia członków z obowiązku wnoszenia opłat w zmienionej wysokości.
  4. Od nie wpłaconych w terminie należności Spółdzielnia pobiera odsetki ustawowe.

§ 154

  1. Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej eksploatacją i utrzymaniem a w części przekraczającej te wydatki, przypadają właścicielom lokali proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach. Rada Nadzorcza może - na wniosek większości właścicieli w budynku lub budynkach położonych w obrębie danej nieruchomości obliczanej według wielkości udziałów w nieruchomości wspólnej - ustalić zwiększenie obciążenia z tego tytułu właścicieli lokali użytkowych, jeżeli uzasadnia to sposób korzystania z tych lokali.

  2. Pożytki i inne przychody z własnej działalności gospodarczej Spółdzielni przeznacza się na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków. Zasady ustalania udziału członków w pożytkach z działalności gospodarczej spółdzielni oraz sposób wykorzystania tych pożytków określa Rada Nadzorcza.

§ 155

  1. Podstawowy zakres obowiązków Spółdzielni w dziedzinie napraw wewnątrz, określa regulamin remontów uchwalony przez Radę Nadzorczą.
  2. Walne Zgromadzenie może rozszerzyć obowiązki Spółdzielni odnośnie napraw i wymian wewnątrz lokali poza zakres określony w ust. 1, uchwalając na ten cel dodatkowe odpisy na fundusz remontowy.

§ 156

  1. Naprawy wewnątrz lokali nie zaliczone do obowiązków Spółdzielni, obciążają członków zajmujących te lokale.
    Jako szczególne obowiązki członka w zakresie napraw wewnątrz lokalu uznaje się:

    1. naprawy i wymianą podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych oraz ściennych okładzin ceramicznych,
    2. naprawy okien i drzwi,
    3. naprawy urządzeń techniczno - sanitarnych w lokalu, łącznie z wymianą tych urządzeń,
    4. naprawy przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych aż do pionów zbiorczych w tym niezwłoczne usuwanie ich niedrożności,
    5. malowanie lub tapetowanie ścian i sufitów oraz naprawę uszkodzonych tynków ścian i sufitów.
  2. Naprawa wszelkich uszkodzeń wewnątrz lokalu powstałych z winy członka lub osób z nim zamieszkałych obciąża członka Spółdzielni.

  3. Naprawy wewnątrz lokalu zaliczone do obowiązków członka oraz odnowienie lokalu mogą być wykonane przez Spółdzielnię tylko za odpłatnością zainteresowanego członka poza opłatami uiszczanymi za używanie lokalu.

§ 157

  1. Przez dodatkowe wyposażenie lokali rozumie się nie zaliczane do kosztów inwestycji nakłady poczynione ze środków członków lub innych użytkowników na wyposażenie i wykończenie lokali , mające charakter trwały i podnoszące wartość użytkową lokali.
  2. Dodatkowe wyposażenie i wykończenie lokali, jeśli nie jest wykonane za pośrednictwem spółdzielni, wymaga zgody spółdzielni wówczas, gdy połączone jest ze zmianami w układzie funkcjonalno - użytkowym lokalu, zmianami konstrukcyjnymi lub pionów instalacyjnych.
  3. Nakłady , o których mowa w ust. 1, nie są zapisywane na wkłady mieszkaniowe i budowlane członków. W przypadku ustania tytułu prawnego do lokalu wartość dodatkowego wyposażenia i wykończenia jest uwzględniana przy ustalaniu rynkowej wartości lokalu.
  4. W przypadku przekształcania tytułu prawnego do lokalu, płatności wymagane od użytkownika lokalu z tytułu tego przekształcenia nie mogą obejmować wartości dodatkowego wyposażenia i wykończenia sfinansowanego przez użytkownika lokalu.

9.4. Działalność społeczna , oświatowa i kulturalna

§ 158

Zasady rozliczania kosztów działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej, prowadzonej przez Spółdzielnię i ustalenia obciążeń finansowych członków z tego tytułu, określa Rada Nadzorcza.